fredag den 12. december 2008

TABERINDLÆGGET!!!

”Soy un perdedor
I'm a loser, baby
So why don't you kill me?”


Disse linjer skreg jeg hysterisk til min roomie – klingende falsk (for jeg forsøgte skam at følge Becks melodi fra storhittet Loser fra albummet Mellow Gold). Se det som en opfordring til alle, forklarede jeg til Ella, der lige skulle fange meningen. At nogen skal slå dig ihjel?, spurgte hun. Javist, og meget gerne dig, svarede jeg håbefuldt.
Jeg har ikke tid, sagde hun, jeg skal til julefrokost. Og tuttelu, så var hun ude af døren og på vej mod snaps, som alle helt almindelige og – tør jeg tilføje, populære, eftertragtede og vellidte mennesker drages mod i disse uger.

Jeg derimod er efterladt alene i lejligheden. Fredag. (FREDAG AFTEN/NAT, that is) (og lørdag også, men der er lang tid til i morgen. Monstro jeg overlever denne udfrysning fra de sociale liv) (I've been ostrazised, god dammit!!) Uden invitationer. Uden venner at ringe til. Uden bekendte at trygne om mercy. Nej, jeg er alene. Alone. A loser, baby. So why don't you kill me?
Beck indspillede tabersangen en gang tilbage i 1993, men ingen var så venlige dengang at følge hans opfordring, så staklen lever i bedste velgående. Så måske skulle jeg følge i hans fodspor og melde mig ind i Scientology (Beck er et af de mange celebre medlemmer i Scientology, hvis enkelte læsere skulle have misset den information)? Jeg har hørt, at sekter (og nej, jeg nægter at diskutere, hvorvidt scientology er en sekt eller ej. Det er den. Basta.) mestendels tiltrækker tabere (de er skrøbelige og lette at manipulere med, fordi de er desperate efter anerkendelse og bekræftelse), og, bevares, jeg er i ordets fulde betydning en sand en af slagsen. Desværre har jeg også hørt, at scientology er en ganske kostbar affære og med mit evindelige overtræk, der i øjeblikket har medført en tvunget betalingsstandsning, så er jeg ikke ligefrem et asset for Scientology. Jeg forudser, at mit taberpotentiale er så potent, at selv Scientology smækker med døren. Øv.

Jovist, jeg har overvejet andre sekter. Hvad med de mere radikale, hvor de i fællesskab drikker juice med gift i? Juice kan jeg vel lige sagtens spare sammen til, og selvom jeg ikke lige er opdateret i forhold til de aktuelle kurser for gift, så sparer jeg trods alt penge ved ikke at kunne bruge nogen efterfølgende?

Nu er jeg ikke den største fan af selvmord; også selvom det fører til frelse i det hinsides eller hvad sektlederne respektivt render rundt og fabler om (jeg ville helt sikkert falde for deres forklaringer, det er jeg slet ikke nervøs for. Jeg er heldigvis dum nok til ikke at stille logisk-rationelle spørgsmål til deres påstande. Jeg ville sluge dem råt og tænke – federen. Der er sgu en mening med tilværelsen!).
Problemet er nok snarere, at jeg er en taber. Selvmord? Lidt for meget action, ikke? Det er ikke særlig taberagtigt. Det er muligvis sindssygt, sørgeligt, tragisk, ærgerligt, krysteragtigt, egoistisk, og hvad der nu ellers kan hæftes på den slags afhængig af konteksten. Desuden er jeg en optismistisk taber? Måske håber jeg på, at det er en fase??

I virkeligheden er jeg medlem af det tavse forbund Anonyme Tabere (det skulle jeg nok have sagt med det samme!). Her står der i det uskrevne, ikke-eksisterende og aldrig diskuterede manifest, at en ægte taber ikke indgår i sociale relationer nogen sinde. Vi har ikke en eller anden klub på nettet, hvor vi deler erfaringer i et forum under triste pseudonymer som TaberKaj, HomeAloneAgainAgain eller Lorteliv83. Faktisk sondrer vi klart mellem fuldgyldige tabere og så de ynkelige, som udgøres af tidligere tabere, der har fundet selskab i andre tidligere tabere. Dette er ikke blot en analytisk skelnen, men praktiseres i virkelige situationer:
Ex 1.
Ynkelig A: Jeg har ikke andre at være sammen med, så i aften skal jeg være sammen med Ynkelig B, selvom hun ikke er så spændende.
Taber A: Suk, lucky you. I det mindste har du nogen at være sammen med!

Ex 2.
Ynkelig A: Min kæreste slår mig, men jeg kan ikke finde ud af at gå fra ham.
Taber A: I det mindste har du en kæreste. Og han vil endda gerne røre dig!

Okay okay, nogen vil måske påstå at jeg ikke skal klage blot fordi jeg tilfældigvis har en weekend uden planer (faktisk skal jeg julehygge på søndag!). Men okay, hvis I synes, at jeg klager uden grund, then why don't you kill me?

Ingen kommentarer: